Las Fallas - Reisverslag uit Benimaclet, Spanje van Lucas y Joost - WaarBenJij.nu Las Fallas - Reisverslag uit Benimaclet, Spanje van Lucas y Joost - WaarBenJij.nu

Las Fallas

Door: Joost Maarschalk

Blijf op de hoogte en volg Lucas y Joost

10 Maart 2014 | Spanje, Benimaclet

Zijn we weer!

Om maar even te beginnen waar we gebleven waren. Nadat al het bezoek weer terug was gevlogen naar Nederland dachten we dat we even rust hadden. Alles behalve dat. Op 1 maart zijn namelijk Las Fallas begonnen. Dat zal eindigen op de 19e van maart (dag ter ere van de heilige San José) met een enorm spektakel. Wat houdt Las Fallas in vragen jullie je af. Nou, behoorlijk wat.

Ten eerste vindt vanaf 1 maart elke dag om 14:00 midden in het centrum een knalvuurwerkshow plaats op het Plaza del Ayuntamiento. Deze knallen zijn zo hard dat ramen rondom het plein verstevigd zijn omdat ze er anders uitspringen, men kan elkaar gedurende 5 à 7 minuten niet verstaan en dat op 100 meter afstand van de hele happening. Ik denk persoonlijk dat de Spanjaarden de oorartsen een beetje door de crisis heen willen helpen.

Vuurwerk is overigens ook voor particulier gebruik. Kinderen beginnen met het vuurwerk afsteken als zij de leeftijd van ongeveer 3 jaar hebben bereikt. Zo gooide een klein meisje (haar vader liep er naast en ze zal niet ouder dan 4 jaar zijn geweest) een stuk vuurwerk richting onze voeten. Hartaanval. Je zou verwachten dat jongeren het zwaardere vuurwerk af zouden steken. Echter, laatst toen wij naar hockey fietsten zagen wij een moeder met haar dochter in het park die werkelijk waar een soort granaat afstaken. Ongelofelijk.

Hele straten worden inmiddels afgezet om plaats te maken voor 'Las Fallas'. Dat zijn enorme poppen tot wel 15 meter hoog die vanaf 15 maart tot 19 maart door de straten van Valencia zullen paraderen. De laatste nacht worden ze in de brand gestoken met (wat wordt beweerd) de twee na beste (sier)vuurwerkshow ter wereld. Ook zegt men dat na Carnaval in Rio de Janeiro dit het grootste volksfeest ter wereld is. Verder hebben mensen hele containers op straat neer gezet waar stoelen, tafels, partytenten en heel veel paella en sangria uitkomt. We zijn benieuwd!

Over het hockey. Fluiten gaat lekker. We worden vaak opgeroepen dus dat betekent wat we redelijk wat bij kunnen verdienen. Vrijdag hadden we een despedida (afscheidsdiner) van één van onze teamgenoten die een jaar naar Duitsland gaat en zaterdag hebben wij zelf een diner gegeven voor 14 mensen in ons appartement. Ons team heeft afgelopen weekend weer gewonnen en dat werd uitbundig gevierd. Al met al een mooi weekend!

School. Onze docenten zien dat we ambitieus zijn en hebben daarom besloten het tempo op te schroeven en niet meer volgens de boeken te werken. Ook zit er inmiddels een delegatie uit China in de les bij ons wat maakt dat wij geen privéles meer hebben.

En dan als laatste. De groenteman die onder ons huis zit wordt dagelijks bezocht en dat werpt zijn vruchten af. Hij herkent ons meteen als we binnenkomen en heeft ons zelfs al gratis bananen en kruiden meegegeven, erg lekker!

Adios!

  • 10 Maart 2014 - 18:11

    Tessie:

    Hey Spaanse boys,

    Mooi om te horen wat jullie allemaal beleven. Volgens mij kunnen de Brabanders straks een hoop leren van jullie wat betreft carnaval. Wanneer mogen jullie nou eens meedoen met de wedstrijden? Hopelijk komt er snel weer een verhaaltje want iedereen leest ze met plezier. Is de huidskleur al een paar tinten donkerder of valt het weer tegen? Ik heb nog steeds het plan om jullie op te zoeken na m'n examens alleen moet ik nog een goed ticket oprakelen.

    Ni hao aan jullie klasgenoten en ik spreek jullie wel weer op skype!
    Tessie

  • 10 Maart 2014 - 18:24

    Je Mams:

    Hee mannen!
    Wat een heerlijk verhaal weer! Goed om te horen dat jullie het zo lekker hebben daar! Wel heel gaaf dat jullie net ook aanwezig zijn om dat Las Fallas mee te maken. Neem aan dat jullie een hollandse stampot voor het team gekookt hebben, met groenten van de onderbuurman?
    Lekker dat het met spaanse les goed gaat en denk dat jullie enorm uitkijken naar de eerste wedstrijd voor het eerste! Geniet mannen, groet en dikke kus voor jullie beiden!

  • 10 Maart 2014 - 21:10

    Oud-oom Thom (of Oude Oom Thom):

    Aan Joost en Lucas (die ik nog niet heb ontmoet - kan nog komen),
    allereerst mijn verontschuldigingen dat ik zo lang niets heb laten horen uit het Osse en dat heeft een
    aantal redenen: a) er waren wat problemen met mijn computer die nu deels zijn opgelost; b) ik kon als leek op het gebied van computer-apparatuur geen wegwijs worden uit jullie "Waar ben je nu". Ik wist wel waar jullie waren en hopelijk nog zijn, maar zojuist was ik al begonnen aan een reactie en toen ik er even uitging, was mijn aanzet voor een reactie in de ruimte vervlogen. Ik was Joost een basis-lesje Nederlandse taal aan het geven, toen helaas alles verdween. Het betrof het aansteken van vuurwerk:
    lees je tekst er nog maar eens op na: hij/zij stak vuurwerk af in de verleden tijd en hij/zij heeft/had het afgestoken; je mag wel een vuurtje opstoken. Sorry, maar ik moest dat even kwijt.
    Inmiddels is er weer een stuk tekst verdwenen. Misschien ligt het aan mijn computer; Frank (mijn jongste zoon) zegt dan dat ik wel een toets zal hebben aangeslagen. Maar ik weet nooit welke, wanneer er weer eens iets misgaat.
    c) Zoals Joost weet ben ik druk doende met het organiseren van een reünie van mijn familieleden uit Gennep. Doe dat samen met Marien en Els (neef en nicht) kinderen van mijn broer. Tot op heden ziet het er wel aardig uit. Marien maakt een Powerpoint-presentatie, waarvan ik echt geen jota verstand heb.
    Het geheel vergt erg veel tijd, maar als pensionado (correct Spaans?? of niet) heb ik die nog wel.

    In jullie eerste verslag las ik een en ander over een Osse hockey-club en ik vroeg mij af wat die in Valencia te zoeken had. Mag je me te zijner tijd nog wel eens vertellen.

    Ik sluit dit korte stukje nu even af, voordat weer alles de mist ingaat. Hoop dat het aankomt. Wens jullie beiden veel plezier met Las Fallas en tot een volgende keer.
    Hartelijke groeten, oud-oom THOM


  • 10 Maart 2014 - 22:40

    Clara:

    Hee Joost en Lucas,

    Erg leuk om zo af en toe de spaanse avondturen van jullie te lezen. Ook m'n vriendinnen vinden het erg leuk! Misschien moeten we als jullie thuis zijn nog maar even een after party houden met het thema Spanje, want je moet als je thuis bent wel even van afkicken denk ik. Zulke leuke dingen gebeuren hier niet zo snel
    Helaas kon ik jullie niet opzoeken in de vakantie en kan ik ook niet zoals Tess nog langs komen dus ik denk dat jullie maar extra veel foto's moeten maken zodat ik het ook nog een beetje beleef.

    Heel veel liefs van je zusje en pleegzusje :)

  • 11 Maart 2014 - 15:45

    Mama/Manette:

    Ha Joost en Lucas,

    Dank voor het leuke verslag. Ben erg benieuwd hoe het is als de echte Fallas losbarsten zaterdag. De voorbereidingen zien er veelbelovend uit! Blijf ajb wel een beetje uit de buurt van die gevaarlijke vuurwerkkinderen. Veel liefs en groeten, ook aan Ferdi, mama/Manette

  • 12 Maart 2014 - 03:18

    Marieke Nicht:

    Hee Joost!! Wat leuk allemaal!! Ook ik volg ie verhalen natuurlijk weer, jaloers op het mooie weer daar, ik zit nogsteeds in een soort noordpool! Post snel eens wat foto's want daar ben ik erg benieuwd na! Have fun! En we gaan snel weer skypen! Liefs! Marieke X

  • 21 Maart 2014 - 13:09

    Helene:

    Hoi Lucas en Joost,
    Leuk jullie verhalen te lezen.
    Het feest "Las Fallas" achter de rug, of zwemmen jullie nog ergens in de Sangria rond?
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat, niet alleen maar met feesten ,maar ook met de spaanse taal .
    Ik zie weer uit naar jullie volgende belevenissen, groetjes Helene.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Benimaclet

Lucas y Joost

Levensgenieters in Spanje

Actief sinds 13 Feb. 2014
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 5808

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 09 Juni 2014

Cuatro meses en Valencia

Landen bezocht: